Karta autora
O autorovi
Johannes Baader
1875 Stuttgart
1955 Adldorf
O autorovi
Při studiu architektury se vyučil i kameníkem. Baaderovu osobnost nelze vměstnat do běžných kategorií – své stavitelské koncepty nazýval „duchovní architekturou“ a jeho architektonickou činnost charakterizoval přesah do filozofie a umění. V rámci svého eklektického přístupu se inspiroval Nietzscheho vitalismem i idejí nadčlověka, vycházel také z východního i západního mysticismu. Jeho poněkud megalomanská nátura se podepsala pod tím, že většina jeho utopických návrhů – jako třeba 1500 metrů vysoký naddenominační Světový chrám z roku 1906 – zůstala pouze na papíře. V roce 1911–1912 vytvořil taktéž nerealizované návrhy zoologické zahrady. Spíše než jako architekt se tak Baader možná proslavil jako dadaista, třebaže ani tyto dvě oblasti nejsou u něj zcela v rozporu – ani v rámci tohoto uměleckého směru se totiž Baader od architektury zcela neodklonil, jak dokládá jeho artefakt zvaný Plasto-Dio-Dada-Drama, vystavený v roce 1920 na Prvním mezinárodním dadaistickém veletrhu v Berlíně. A právě v roli dadaisty se se svým Dadatournee – tentokráte už nijak spjatým s architekturou – mihl i historií Teplic.
Články
Johannes Baader a jeho Dadatournée v Teplicích
Výskyty v jiných databázích
abART:
abart-full.artarchiv.cz
Wikipedie:
de.wikipedia.org
archINFORM:
eng.archinform.net